Ångmaskinen
Maskinen är på 13 hk vid 120 rpm, men kan varvas upp betydligt och ger då 30 hk. Vridmomentet är på 50 kpm eller ca 500 Nm. (Audi V8 4,2 har ~ 400 Nm)
Slaglängden är på 155 mm och diametern 114 mm. Detta ger en volym på 1,6 liter. Det är en högtrycksmaskin som är dubbelverkande. Verkningsgraden är bara 10% mot moderna som har ca 30%.
Maskinen har i början av 2024 genomgått en omfattande genomgång. Mora Maskinteknik har plockat ner maskinen och besiktigat alla delar och därefter bytt ut/renoverat allt som behövts. Ångmaskinen är nu i ett väldigt gott skick och kommer att fungera många år framgent.
Propellern har en stigning på 0,7 meter/varv och är 4-bladig med en diameter på 625 mm. Så på ett varv skyfflas nästan ett oljefat med 200 liter vatten bakåt.
Pannan rymmer 300 liter vatten och fylls på av en vattenpump. Eldningen sker med citydiesel som är ett miljövänligt alternativ. Ångtrycket uppgår till 8 kg/cm2. Det motsvarar en vattenpelare på 80 meter. Dekra Halmstad kollar och provtrycker pannan till 12 kg/cm2.
Ångan har en temperatur på 160 grader Celsius. Pannan kan ge 300 kg ånga/timme. Effekten är på 196 kW=267hk.
Det är trångt med utrymme för passagerarna ombord, detta beror på att den gamla pannan tog slut och en ny fick införskaffas. Det blev på av ekonomiska skäl en panna som är 3 gånger för stor eftersom andra tillgängliga alternativ var för dyra. Denna pannan lades in 1998.
När båten byggdes hade den en liggande vedeldad panna. Den var 90-100 cm i diameter och 1,5-2 m lång.